בית חולים בבית

בית חולים בבית - טיפולים רפואיים ובדיקות בבית,
הומדיקל ומדיקס את הום הופכות את האשפוז בבית לאפשרי

מענה לרוב תחומי הרפואה הפנימית בעזרת רופאים, אחיות, פיזיותרפיסטים ומרפאים בעיסוק, וכן טיפול במגוון פצעים, טיפולים אורתופדיים, שירותים גריאטריים, בדיקות הדמיה, בדיקות דם, ניטור מדדים ועוד. החברות HOMEDICAL ו-MEDIX AT HOME הופכות את האשפוז בבית לאפשרי.

מערכת הבריאות בעולם בכלל ובישראל בפרט מתפקדת כיום תחת עומס וצפיפות. בתי החולים עוברים את תפוסתם בעשרות אחוזים. מגפת הקורונה רק החריפה את המגמה והביאה למראות שהוגדרו בתודעתנו מן העבר – "הזקנה במסדרון". האשפוז בבתי החולים, משפיע על איכות הטיפול הרפואי הניתן, מעלה את הסיכון לזיהומים ולהידבקות מחולים אחרים, ומקשה על המאמצים לייצב את החולה. מנהלי בתי חולים מזהירים לא אחת, שהגיעו לקצה גבול היכולת ושהמצב הוא על קצה הבלימה לפני קריסה.

משרד הבריאות הנחה את קופות החולים להיערך להגדלת מספר אשפוזי הבית – אך התהליך מתבצע לאט. כבר כיום ישנם למעלה מ-200,000 מרותקי בית בישראל אך הצורך גדול בהרבה. צמד החברות האחיות HOMEDICAL ו-MEDIX AT HOME נרתמות למאמץ החשוב וביחד מאפשרות יצירת פתרון משולב של בית חולים בבית. HOMEDICAL מספקת את המענה לרוב תחומי הרפואה הפנימית בעזרת רופאים, אחיות, פיזיותרפיסטים ומרפאים בעיסוק. כולם אנשי מקצוע מובילים בתחומם. החברה מחזיקה את כל המערך הרפואי הזה ומעמידה אותו לרשות לקוחותיה, הזוכים לקבל את הטיפול הרפואי לו הם זקוקים בנוחות ביתם. MEDIX AT HOME מספקת את בדיקות ההדמיה הביתיות.

"אשפוז ביתי הוא מגמה בין-לאומית שהולכת וגוברת", אומרת אביבית דניאלי קורנרייך מנכ"ל, מייסדת ובעלים, של חברת HOMEDICAL. מחקרים מראים שמטופלים באשפוז ביתי מחלימים מהר יותר. הזהות שלהם נשמרת, הם לא חולה X במיטה Y בבית החולים. איכות החיים שלהם נשמרת וכך גם כבודם ופרטיותם. המשפחה, מצידה, זוכה להקלה משמעותית ואינה צריכה לבלות את זמנה ליד מיטת המטופל בבית החולים. בהתאם, עולה מספר החולים בעולם שמבקשים כיום להתאשפז בבית, בין אם מדובר במחלה של מספר ימים, התאוששות לאחר ניתוח או תהליך שיקום. בבית הם נהנים מסביבתם הטבעית ומוקפים בקרוביהם, מצבים שמספקים ביטחון פיזי ורגשי. אנחנו שם כדי לשרת אותם. מי שזקוק לכך מקבל מאיתנו בניית תוכנית טיפולים אישית שעוטפת אותו בביתו 24/7. מי שצריך להיות בתקופת אשפוז בית מקבל את כל הדרוש לכך, כולל חיבור לנוזלים ולתרופות. בדיקות ההדמיה זמינות גם כן. MEDIX AT HOME מספקת צילומי רנטגן ואולטרסאונד עד מיטת החולה בביתו. גם בדיקות מעבדה יש בנמצא, והן נתמכות על ידי מערך תפעול טכנולוגי העובד על מערכות מחשוב שמאפשרות תשובה מהירה. חולים שנוטלים תרופות רבות לפעמים צריכים ללכת לאיזון – וגם את זה אנחנו מציעים".

אתם מסוגלים לספק טיפול לכל סוגי הרפואה הפנימית?

"כן. בין אם מדובר בנוירולוגיה, אף, אוזן וגרון, אורתופדיה, גריאטריה, מחלות לב, מחלות ריאות, מחלות זיהומיות, דלקות, מחלות עור וגם אשפוזים כרוניים. בימים אלה ובהתחשב במצב, אפילו רופאים לקורונה מוצעים על ידינו".

כיצד מבצעים בדיקות הדמיה בבית?

"זו באמת סוג של מהפכה, אומרת רינת דיין, מנכ"לית MEDIX AT HOME. החברה מספקת שירותי צילומי רנטגן ובדיקות אולטרסאונד תחת כל האישורים הדרושים ממשרד הבריאות. אנו מחזיקים במכשירים חדשים, משוכללים וקלים המאפשרים שימוש בבית המטופל. הם מתפקדים כמו מכון רנטגן לכל דבר. צילומי רנטגן של החזה, עמוד השדרה, העצמות וכן צילומי אולטרסאונד אורתופדיים או של כלי דם, ורידים ועורקים – הכול זמין. כשספורטאי נופל וצריך צילום שיגלה אם יש לו פגיעת ספורט – הוא יכול לקבלו בבית. כשקשיש שמעד ונחבט צריך צילום כדי לבדוק אם יש חבלות בעצמות – הוא כבר לא צריך להגיע לבית חולים, דבר שלא תמיד קל לו אפילו אם הוא לא לאחר פגיעה. ובניגוד לבתי החולים, בהם יש לקבוע תור חודשים ארוכים קדימה – אנו מציעים את השירות בזמינות מידית, מהיום למחר. פענוח הבדיקות – על ידי רופא מומחה – מתבצע ממש ביום הבדיקה".

לא ענין של עלויות

מי שסבור שהמשמעות של בדיקות כאלה בבית דורשות תשלום גבוה, יופתע לשמוע שלא בהכרח. בעלי ביטוח רפואי פרטי יכולים לקבל החזר של עד 80% על בדיקות רנטגן ואולטרסאונד בבית. גם אשפוזים ביתיים מסובסדים על ידי קופת החולים במקרים רבים. במקרים בהם השירות לא מסובסד במלואו, מוצאות אותו משפחות המטופלים ככדאי, מכיוון שהוא למעשה חוסך להם כסף רב בכך שהוא מאפשר הימנעות מפגיעה בעבודתם.
"סקר שעשינו הראה שמשפחות מתלוננות על פגיעה קשה בעבודה בתקופה בה בן המשפחה מאושפז באופן קבוע בבית החולים", מספרת דניאלי קורנרייך. "הן מאבדות ימי עבודה רבים ומתקשות לשמור על השגרה, מצב שעלול ליצור כאוס בכל ניהול חיי היומיום ובזבוז זמן רב. וכשתמה תקופת האשפוז, לא בהכרח מסתיימים הקשיים. ישנם מטופלים שמתקשים להסתגל לחזרה לביתם לאחר תקופת אשפוז ממושכת בבית חולים. אשפוז ביתי חוסך מהם את הקושי הזה ומהמשפחה את המערבולת איתה היא נאלצת להתמודד במהלך האשפוז ולאחריו".

כיצד נבנה תהליך אשפוז בית?

"התהליך מזכיר מאוד את הנוהל בבית החולים. הוא מתחיל באבחון ובהערכה של רופא מומחה. לאחר מכן מתבצעת התאמת טיפול אישית. צוות קבוע שכולל את אנשי המקצוע הרפואיים הנדרשים, מרופא ועד דיאטנית, מצוות למקרה. קובעים אם יש צורך נקודתי או שוטף בבדיקות מעבדה וכן נוהל מתן התרופות. במהלך תקופת הטיפול מבצעים לפי הצורך ניטור מדדים, בדיקות רמת סוכר ובדיקות הדמיה. לכל אורך התקופה יש רצף טיפולי בפיקוח צמוד של הצוות הרפואי והפרה-רפואי".

וכשמדובר בשיקום?

"גם במקרה כזה ניתן לעשות זאת בבית, עם זמינות מלאה עבור המטופל, ומתן כל המערך הטיפולי לו הוא זקוק. שיקום במקרים של אירוע נוירולוגי דוגמת שבץ מוחי או אירוע לבבי דוגמת אוטם שריר הלב, עלולים להצריך אשפוז ממושך והאפשרות לעשות זאת בבית יוצרת הבדל משמעותי למטופל ולמשפחתו. המטופל יקבל הערכת רופא מומחה, יתאימו לו תוכנית טיפולית וצוות שיקום רב-מקצועי יעמוד לשירותו וילווה אותו 24/7, כולל אחיות".

כל המרבה

אלה אינם שירותי הרפואה הביתיים היחידים שמספקות צמד החברות HOMEDICAL מציעה גם טיפול בפצעים קשיי ריפוי, דוגמת פצעי לחץ, פצעי רגל סוכרתית, פצעי ניתוח וכוויות. רופאי אף-אוזן-גרון של החברה מגיעים הביתה במקרה הצורך כדי לבצע בדיקות. MEDIX AT HOME מציעה שירות "אורתופד עד הבית". גם בדיקת דופלר – המיועדת לניטור תקינות זרימת הדם – מוצעת, במקרים בהם יש חשד לזרימת הדם באיבר מסוים כגון ידיים, גפיים או צוואר יגיע טכנאי רנטגן מנוסה ויבצע את הבדיקה. הכול בפריסה ארצית ובזמינות כמעט מיידית, עוד באותו יום ועל ידי מומחים.

"יש לנו גם את השירות לגריאטרים, הוא מספק את כל מה שנדרש לאדם מבוגר כדי שיזכה לאיכות חיים עצמאית. רופאים גריאטריים מובילים עמם אנו עובדים מבצעים הערכה גריאטרית מלאה למטופל ומצוותים לו רופא, אחות גריאטרית, עובדת סוציאלית, פיזיותרפיסט, מרפא בעיסוק ודיאטנית – בהתאם לצרכים. את התהליך מלווה אחות מקצועית שמקנה למטופל את התחושה שיש מי שדואג לו בכל עת", מסכמת דניאלי קורנרייך.

בשיתוף HOMEDICAL ו-MEDIX AT HOME